Moje cesta
Když jsem v dospělém věku vzala do ruky skicák a pastelky a začala kreslit, brala jsem to jako nástroj sebepoznání. Jako osobní a velmi intimní rozpravu mezi mnou a mou částí pro mne skrytou a neznámou.Ve svých obrázcích jsem nacházela barvy a tvary své duše, kterým jsem rozuměla intuitivně srdcem, nikoliv svou racionální myslí. Byla jsem proto vždy příjemně překvapená, když nějaká kresba oslovila i někoho jiného než mne. Byl to pro mne důkaz, že dokážu svá témata vyjádřit tak, že se dotknou duše jiného člověka. A současně jsem si tím potvrzovala, že jako lidské bytosti jsme si se svými hlubokými strachy i touhami velmi blízcí.
Zlom v mé tvorbě nastal během mého tříměsíčního pobytu na Havajském ostrově Mauvi. Kreslila jsem na podlaze malého zahradního domečku, obklopená pro mne exotickou přírodou a divokým a nekonečným oceánem. Moje duše se najednou nechtěla nechat vměstnat na formát 210 297 mm. Začala jsem přilepovat další a další čtvrtky, až vznikl můj první "slepovaný" obraz: Hawaii flower. Druhý slepovaný obraz z Havaje se jmenuje Dark spirit. Slepované obrazy měly tu výhodu, že jsem je mohla poskládat a vešly se pohodlně do batohu.
Po
návratu do Čech
jsem měla
potřebu
rozšířit nějaké
kresby, které
vznikly v období
před Havají. Vznikly tak obrazy Story, Nine a Motýl.
Obrazy Oko a Žena jsem kreslila záměrně na slepený podklad. Vedla mne k tomu potřeba zachytit scelení něčeho rozděleného či naopak rozdělení něčeho původně celistvého.
Mé
kresby
oslovovaly příležitostné
diváky
a vzbuzovaly údiv i obdiv. Ale já jsem neměla odvahu s
podlepenými, potrhanými kresbami vyjít na veřejnost. Také
mi v té
době přišlo
technicky příliš náročné
vystavovat tak
velké
obrazy.
I
s odstupem času mi kreslení na slepovaný podklad dává smysl.
Tato technická nedokonalosti symbolicky vyjadřuje přiznání
určitých fyzických omezení v kontrastu s vnitřní touhou duše
roztáhnout křídla a rozlétnout
se. Je symbolem určité
etapy na cestě
sebepoznání a osobního růstu.
Následuje
další tvůrčí etapa, kdy kreslím určité,
do jisté
míry konkrétní,
aspekty své
duše. Zlatá
paní, Květy zla a Temná sestra. Toto období bylo osobně náročné
a jako jeho
rekapitulaci a současně nádech do další životní etapy maluji
obraz Život.
V
roce 2016 se na tři roky stěhuji do anglického
Cornwallu.
Během
každodenních procházek a meditací na pobřeží oceánu nacházím
odpovědi na otázky životního směřování. Kreslím série
Polperro Dragons a Mysterios (česky
jim říkám
Průvodci) a
obraz Mořský drak. Kresby Chaos I a Chaos II jsem
dokončila až po
návratu do
Čech. ( Zahrnula jsem je do serie Z Neptunovi zahrady)
Série
Zakořeňování a obraz Vděčnost odrážejí další
etapu v mém
životě. Tázání se pomalu a křehce proměňuje v poznání a
snad i životní moudrost. Nyní mně plně vyhovuje menší
formát.
Poslední díla jsou mnohem více zaměřená na sdílení s divákem
ve srovnání s těmi předchozími. Nicméně
původní záměr zůstává - je to rozprava se svou duší cestou
intuitivního vnímání, které
obchází
racionální
a analytickou mysl.
Předkládám
divákovi nástin
části
individuační
cesty vyjádřené
abstraktními
kresbami. Věřím, že osvěží a prohloubí důvěru v jeho
vlastní kreativní rozpravu s nekonečně krásným vesmírem, který
se ukrývá v nitru každého z nás.